Opće je poznato da je XV. gimnazija, poznatija kao MIOC, jedna od škola s najuspješnijim učenicima koja privlači pozornost mnogih budućih srednjoškolaca zbog prestiža i dobrog glasa koji je prati. Ali isto tako, poznata je i po mnogim stereotipima koji o njoj kruže već godinama, a mi smo se zapitali koliko su ti stereotipi zapravo istiniti. Razgovarali smo s nekoliko učenika iz svake generacije koji u ovom trenutku pohađaju školu kako bismo saznali kakva su njihova iskustva kad je riječ o tim stereotipima i saznali više o njihovoj istinitosti.
Prvo pitanje koje smo postavili učenicima bilo je je li im MIOC bio prvi izbor pri upisivanju u srednju školu. Odgovori koje smo dobili bili su vrlo raznoliki što upućuje na to da postoji mnogo čimbenika koji utječu na tu odluku. Neki od tih su udaljenost škole od kuće te dostupnost javnog prijevoza, zabrinutost u vezi s pronalaženjem društva i nedoumice je li ova škola najbolja, odnosno je li u skladu s njihovim interesima i ambicijama. Većina intervjuiranih učenika izjavila je da im je MIOC bio prvi izbor. Ipak, neki su izjavili da su im u obzir dolazile i neke druge škole, poput VI. i V. gimnazije, ali su se na kraju ipak odlučili za MIOC.
Kad smo prešli na temu stereotipa koji se mogu čuti o MIOC-u, gotovo svi učenici potvrdili su da su se susreli s njima prije upisivanja te smo mogli zaključiti da se svi uglavnom slažu s time koji su to stereotipi. Uvijek se smatralo da su apsolutno svi Miočani natjecatelji iz Matematike, Fizike i Informatike, da nemaju nikakav društveni život te da svaki trenutak slobodnog vremena provode rješavajući zadatke i pišući programerske kodove. Zbog takvih predrasuda stvara se vrlo uska slika o MIOC-u, što potiče strah među osmašima koji se pitaju bi li ta škola za njih bila pogrešan izbor i hoće li se osjećati izostavljeno ako im Matematika, Fizika i Informatika nisu prioritet. Također, svima je u interesu pronaći društvo s kojim će dijeliti nešto zajedničko pa predrasuda da su svi nedruštveni te da nemaju vremena i interesa za izlaske, svakako stvara negativne konotacije vezane za školu.
Kada smo upitali učenike jesu li se pri upisivanju u MIOC nećkali upravo zbog tih stereotipa, svi ispitanici, osim jednog učenika koji je istaknuo da nije iz Zagreba te da se nije susreo s njima, istaknuli su da jesu. Budući da se nisu mogli poistovjetiti s onim što su čuli, bojali su se da se neće uklopiti te da MIOC ipak nije škola za njih, no većina je istaknula da su nakon razgovora s tadašnjim Miočanima, posebice na događanjima kao što su Otvoreni dan škole i Dojdi, osmaš! saznali da su prava iskustva potpuno suprotna onome što se pretpostavlja.
Na kraju ankete ključno je pitanje bilo smatraju li učenici, koji već neko vrijeme pohađaju školu, da su stereotipi doista istiniti te jesu li se osobno susreli s njima. Na temelju svih odgovora možemo sa sigurnošću reći da stereotipi definitivno nisu istiniti te da se njima stvara lažna slika i generalizacija o Miočanima. Svi intervjuirani učenici složili su se da se u svakoj generaciji dio Miočana može poistovjetiti sa stereotipima, no da su oni tek manjina i da MIOC svakako ne bi trebao biti na glasu kao škola koju pohađa isključivo određena skupina ljudi. Škola se odlikuje time što je pohađaju učenici s vrlo raznolikim interesima, mnoštvom izvannastavnih aktivnosti i fakultativnih predmeta te ambicioznim pristupom koji omogućava svakome da se usmjeri na one predmete koji ga najviše zanimaju; bili to humanistički, kreativni ili STEM predmeti.
Razgovarajući s učenicima saznali smo da su stereotipi o MIOC-u daleko od istine te da stvaraju štetnu sliku o školi. U našoj se školi ponosimo raznolikošću i individualnošću svakog učenika koji je pohađa te se svakog potiče i motivira da se bavi onime što ga zanima i ispunjava. Široki spektar raznih aktivnosti koje MIOC nudi, omogućava svakome da se bavi onime što ga zanima, poput predmeta medijske kulture koji nam pruža priliku da radimo na projektima poput ovog članka. Naravno da se ponosimo velikim brojem učenika koji briljiraju u STEM području po kojem je škola poznata, no svaki se učenik škole ističe po nekoj drugoj kvaliteti i posebnosti pa je tako velik broj onih koje zanimaju neki drugi predmeti – koji su im prioritet, a bez njih MIOC ipak ne bi bio MIOC.
Andrea Širola 3.E
Naslovna fotografija: Dawid Małecki na Unsplash