Hodate gradom i gdje god vam pogled zaluta vidite neku drečavu reklamu? U današnje im je vrijeme nemoguće pobjeći. Opsjedaju nas na društvenim mrežama i internetskim stranicama, a pokušamo li skrenuti pogled i osvrnuti se na stvarni svijet, vidjet ćemo ih posvuda u još većem i šarenijem izdanju.
Od trenutka kada se probudimo pa sve dok ne legnemo u krevet, bombardirani smo reklamama na TV-u, društvenim mrežama, časopisima pa čak i u našim najdražim aplikacijama i igricama. Reklame su dizajnirane tako da pridobiju našu pozornost, utječu na naše odabire i uvjere nas da kupimo nešto. Jeste li ikada stali i razmislili što stoji iza tih reklama i krše li se neke granice etike?
Linija između manipulacije i uvjeravanja je tanka. Uvjeravanje u kupnju proizvoda sastoji se od iznošenja činjenica i poticanja na donošenje odluke, pošteno je i iskreno. S druge strane, manipulacija koristi taktike koje nas zavaravaju i iskorištavaju našu ranjivost. Primjerice, dok je isticanje pozitivnih strana proizvoda uvjeravanje, pretjerivanje i preuveličavanje njegovih doprinosa je manipulacija.
Jedan od glavnih principa reklamiranja je iskrenost. Reklame ne bi smjele iznositi lažne tvrdnje o proizvodu ili usluzi. Oglašivači nerijetko ciljaju određene skupine poput djece, tinejdžera i starijih jer su svjesni njihove povodljivosti. Djeca nemaju dovoljno razvijeno kritičko razmišljanje i zato postoje stroge regulacije oglašavanja za dječju publiku.
Upamtite, s moći utjecanja dolazi i etička odgovornost koju mnogi ne poštuju zbog čega je važno znati kritički prosuditi i ne dopustiti reklamama da utječu na naše odabire.
Tekst: Vita Crnjak, 4.B
CoachMIL Ethics and Advertising from FADE IN on Vimeo.