Zanimalo nas je kako vrijeme u kojem živimo utječe na studente medicine i kvalitetu nastave. Kako bismo to saznale, razgovarale smo s bivšim učenicama XV. gimnazije (nacionalnog i IB programa), koje trenutno studiraju medicinu u vrijeme Covida: Dina V. koja studira medicinu u Nizozemskoj, Marta F.P. i Petra B. koje studiraju medicinu u Zagrebu te Klara P. koja studira medicinu u Rijeci.
Medicinski fakultet u Zagrebu
Prošle školske godine (2020./2021.), nastava se odvijala isključivo online, za svaki predmet za koji je to bilo izvedivo. Ove školske godine (2021./2022.), jedan dio nastave odvija se online, a drugi se ipak održava uživo. Većina predavanja održava se online, dok se praktični dio odvija uživo.
Marta i Petra smatraju kvalitetu praktične nastave znatno boljom kada se ona odvija uživo. Tada se, na primjer, tijekom učenja anatomije1, na licu mjesta može vidjeti kako se mišić kontrahira i koje se kosti pomiču, a uz to i njihov izgled. To pruža mogućnost bržeg pamćenja gradiva, za razliku od učenja mišića i kostiju iz atlasa pomoću priloženih slika.
U online obliku, nastava Anatomije2 održavala se samo po dva školska sata (u trajanju od 45 minuta) i uključivala je mnoštvo slika odvojenih mišića pa su mnogi studenti nailazili na poteškoće u slaganju svih tih dijelova tijela u pravilan raspored. Kada se nastava odvija uživo, anatomija se odvija tri puta tjedno (po 60 minuta) i studenti imaju priliku uživo vidjeti sve te mišiće, kosti, itd., što im omogućava brže i jednostavnije učenje, što dokazuju i rezultati na ispitima/kolokvijima, koji su znatno bolji nakon predavanja uživo.
Medicinski fakultet u Zagrebu uveo je mogućnost konzultacija studenata s profesorima, a organizirane su Zoomom. Tijekom spomenutih konzultacija, profesor je dostupan za odgovore na sva studentska pitanja prije ispita. Fakultet nije organizirao grupno učenje tijekom online nastave, tj. studenti su sami morali organizirati vrijeme za učenje. Ponekad se događalo da su se studenti samoorganizirali te Zoom pozivom ponovili gradivo za nadolazeći ispit.
Kao najveću prednost online studiranja, Marta i Petra ističu ušteđeno vrijeme na (ne)putovanje, jer su umjesto svakodnevnog odlaska u prostore fakulteta, nastavu pratile od kuće. Takav je oblik nastave bio posebno isplativ za studente koji žive u drugom gradu/mjestu od mjesta studiranja, što im je ostavljalo više vremena za učenje.
Medicinski fakultet u Nizozemskoj
Na medicinskom fakultetu u Nizozemskoj tijekom protekle dvije školske godine, oblici nastave često su se mijenjali ovisno o epidemiološkim mjerama. Nastavna godina 2020./2021. započela je normalno, no od drugog polugodišta prešla je u online oblik. Kada studenti nastavu pohađaju uživo, ništa se ne odvija online. Dok su u online obliku, sva nastava, osim praktičnog dijela iz Anatomije, održava se na daljinu. Fakultet je donio odluku da se praktični dio iz Anatomije uvijek odvija uživo, jer je zaključeno da je taj dio nepremostiv, te ga se, radi ispravnoga usvajanja znanja, može izvoditi isključivo uživo.
U Nizozemskoj nema usmenih ispitivanja, nego se svaka tri do četiri tjedna održavaju veliki ispiti. U 2021. godini, studenti koji su imali simptome koronavirusa ili bili zaraženi virusom ispite su pisali online, dok bi ih ostali pisali uživo. Primijećeno je da studenti koji su ispit pisali online imaju 20% veću uspješnost pa je uklonjeno pisanje bilo kakvih ispita online. Svi su bili dužni pristupiti ispitu uživo, a zaraženi koronavirusom ispitu su pristupali naknadno.
Fakultet nikada nije organizirao grupno učenje, no često je slao ankete o mentalnom zdravlju i programu pomoći. Vodio je brigu o organiziranju radionica s tematikom kako se nositi sa stresom i kako bolje organizirati vrijeme. Način na koji je fakultet vodio brigu o kvaliteti učenja bio je pružanje online inačice medicinskih knjiga i 3D anatomije. Studentima su bili osigurani svi alati potrebni za bolje razumijevanje gradiva, potpuno besplatno.
U novonastalim okolnostima profesori su nadodali još gradiva, jer su smatrali da studenti online nastavom imaju više vremena na raspolaganju te da samim time mogu savladati veću količinu gradiva. Profesori su govorili kako će pomoći studentima i smanjiti im količinu gradiva, no ništa se takvo nije dogodilo, već suprotno. Profesori su smatrali da studenti više ne gube vrijeme na prijevoz pa imaju više vremena za učenje, što je u pravilu istina, ali nije primjenjivo za toliko povećan obujam gradiva.
Medicinski fakultet u Rijeci
Na medicinskom fakultet u Rijeci ove školske godine (2021./2022.), samo se dio nastave odvija u online obliku. Sva se predavanja održavaju online, a praktički dio nastave odvija se uživo.
Fakultet je organizirao konzultacije s profesorima napravivši grupu na WhatsApp platformi, za studente sa svake godine. U grupnom razgovoru, studentima je bilo omogućeno pitati sve ono što im nije bilo jasno i oko čega im je bila potrebna pomoć. Glavni razlog stvaranja grupnih razgovora bio je taj što studentima nije bio dopušten fizički dolazak na fakultet.
Iz svih se predmeta održavao i pismeni i usmeni ispit, osim iz Anatomije za koji je, kao i uvijek, postojao samo usmeni ispit. Usmeni se ispit održavao preko online platforme Teams, a tijekom ispitivanja bilo je potrebno imati uključenu kameru i mikrofon. Ipak, pokazalo se da su studenti tijekom usmenog ispita često uz sebe imali atlas ili skriptu jer je bilo jednostavno varati na online ispitima.
Fakultet nije organizirao učenje u online okruženju, a studenti su morali sami organizirati vrijeme za učenje. Katkad su se studenti samoorganizirali kako bi prije ispita Zoom pozivom u grupi ponovili gradivo. Studenti nisu imali na raspolaganju neke posebne alate, nego su se sami snalazili i preuzimali sadržaje poput atlasa i 3D uzoraka dijelova tijela. Fakultet nije sudjelovao u tome, a profesori su slali materijale koji su bili prikladni za trenutno gradivo. Online ispiti održavani su različito, ovisno o predmetu. Neki su bili pod online nadzorom što znači da je student tijekom ispita bio sniman mobitelom dok je istovremeno rješavao ispit na svom računalu koristeći Safety web browser, Chrome ili nešto slično. Neki su ispiti bili online, no bez takvog nadzora. Na primjer, ispit iz Anatomije pisao se bez nadzora, ali su zato pitanja bila znatno teža nego što je to bila dotadašnja praksa. Usmeni ispiti odvijali su se uživo, ali ako je nastava bila u online obliku, onda su se odvijali Zoomom.
Svaki je grad uz pripadajući medicinski fakultet dao sve od sebe kako bi kvaliteta nastave bila na najvišoj mogućoj razini te kako studenti ne bi bili zakinuti za potrebnu razinu kvalitete nastavnog procesa unatoč tome što mnogi smatraju da je kvaliteta nastave koja se odvija uživo nezamjenjiva.
Tekst: Antea Dedić, 2. M i Maša Milanović, 2. M
Naslovna fotografija: Marcelo Leal na na Unsplash