Jedan od prvih projekata MMC-a je eksperiment „Izazovi promjenu“. Njegov je cilj poticati učenike na zdravu prehranu i zdrav način života organiziranim izazovima. Provođenjem tih izazova pokazali bismo da smo, kao „Miočani“, spremni na promjenu te da naučena znanja iz Kemije i Biologije znamo primijeniti u svakodnevici. Prva dva izazova potiču na konzumiranje termički neobrađene hrane i unošenje dovoljne količine zdrave tekućine (voda, čaj, prirodno cijeđeni sokovi, kava…). U nastavku saznajte zašto je to izrazito značajno za zdravlje.
Zašto je termički neobrađena hrana zdrava?
Što se smatra termički neobrađenom hranom? To je ona hrana koja nije zagrijavana iznad 48°C, nije rafinirana, pasterizirana ni tretirana pesticidima odnosno ona koja nije usitnjena, dehidrirana, namočena ili proklijala. Najčešće uključuje biljne namirnice (najveći udio čine voće, povrće, oraščići i sjemenke).
Pozitivne strane konzumiranja termički neobrađene hrane u odnosu na obrađenu hranu su:
- sačuvani enzimi u hrani
- sačuvana nutritivna vrijednost hrane (osobito oni vitamini koji su topljivi u vodi)
- manji unos kalorija
- gubitak viška kilograma
- pozitivan utjecaj na kroničke bolesti i cjelokupno zdravlje
- isključuje unos dodatnog šećera i brze hrane
- smanjen negativan utjecaj na okoliš
Prednosti kuhane hrane su:
- deaktiviranje ili uništavanje nekih štetnih tvari u hrani (npr. kuhanjem žitarica i grahorica se reduciraju lektini i fitinska kiselina)
- ubijanje štetnih bakterija
- povećava dostupnost nekih drugih nutrijenata i antioksidansa kao što su likopen i beta karoten
I kuhana i sirova hrana imaju svoje prednosti i nedostatke tako da se idealna prehrana treba sastojati od njihove kombinacije. Zbog navedenih prednosti i praktičnosti unosa sirove hrane u školi, za ovaj smo projekt odabrale uključiti sirovu hranu u prehranu učenika.
Zašto je voda bitna za normalno funkcioniranje organizma?
Voda čini 60% ljudskog tijela, a kako bi organizam normalno funkcionirao, taj se postotak treba približno održavati – čak i gubitak 2% vode iz tijela može predstavljati problem. Sukladno tome, u pravilu bi prosječna odrasla osoba trebala popiti oko 2 litre vode dnevno. Točnije, pravilo uzima u obzir masu osobe (osoba mase m dnevno bi trebala popiti 0.033m vode).
Ali zašto je to tako? Zašto je bitno imati toliko vode u organizmu i koje su njene najvažnije uloge?
- Regulira tjelesnu temperaturu. Ako tijelo sadrži premalo vode, njegova temperatura počinje nekontrolirano rasti i može prijeći normalne granice. Zato je unos vode najvažniji tijekom intenzivne fizičke aktivnosti, boravka na visokim temperaturama i tijekom sličnih situacija u kojima ubrzano gubimo vodu.
- Štiti zglobove i kralježnicu. Voda ublažava kontakt među kostima i omogućuje normalne pokrete zglobova te pomaže kod bolesti kostiju, poput artritisa.
- Pomaže u izdvajanju i prijenosu vitamina, minerala i ostalih nutrijenata iz razgrađene hrane. Uz to pomaže u probavi te ima važnu ulogu u cirkulaciji i prijenosu kisika u tijelu.
Nešto više o samom eksperimentu
U prvom eksperimentu sudjeluju 2. F i 2. H razred. Zadatak učenika 2. F razreda je dnevno pojesti barem jednu termički neobrađenu namirnicu, a učenika 2. H dnevno popiti barem 2 litre vode. Eksperiment je počeo 18.10. i traje 2 mjeseca (do 19.12.). Na samom početku proveli smo anketu te ćemo provesti još dvije, jednu nakon mjesec dana i jednu na samom kraju istraživanja. Ankete služe kako bismo pratili učinak održavanja izazova, a rezultati i zaključak anketa bit će objavljeni u članku na kraju prvog polugodišta. Kako učenici ne bi zaboravili na obavljanje svog zadatka, profesori s vremena na vrijeme podsjećaju cijeli razred. Stoga zahvaljujemo našoj mentorici, profesorici engleskog jezika, Ivi Matovinović Klarić i profesorici glazbene umjetnosti Ozani Bijelonjić na pomoći te učenicima 2. F i 2. H na njihovoj suradnji.
Nadamo se da ćemo na ovaj način potaknuti svoje vršnjake na zdraviji način života te pokazati svima da smo spremni promijeniti svoje navike u svrhu zdravlja.
MMC Tim: L.G. & K.L. & L.S.
Tekst i fotografije: MMC Tim
Lektura: Paulina Šebelić, 4.D
Naslovna fotografija: Yoav Aziz na Unsplash